Reis naar Noorwegen juli 2019

Een keer in DK overnacht bij een gesloten restaurant.

23 en 24 juli 2019 woensdag

We zijn gisteren in Denemarken gekomen via de brug vanaf Malmö.

Het valt ons op dat er zoveel “schitterende”huizen zijn. Dit zijn huizen met geglazuurde dakpannen. Groene, rode, blauwe en zwarte.

Wat hier ook zo mooi is, zijn de rieten daken met houten “kruizen” erop. Dit is waarschijnlijk om het wegwaaien van het riet en stro te voorkomen. Soms zit er een nieuwe laag stro op die niet netjes glad is, maar door elkaar gehusseld is. Daar liggen dan die oude kruizen weer op.

Vaak is het riet heel oud met mos erop en dan ligt er wel een nieuwe laag stro op de nok.

Het is prachtig weer. De zon schijnt volop en het koren staat er rijp en goudgeel bij. Een prachtig gezicht. Het landschap is zacht glooiend.

Het Dansk cykel & knallert museum was er leuk. Het Deense woord voor bromfiets is “knallert”. Leuk h?. In het verleden vervoerde ze de bierflesjes liggend in een krat op een transport fiets.

Als je nu niet weet wat je met je oude knopen kunt doen, kun je hier wel een idee krijgen. Een mooi mozaik of een vaasje met knopenbloemen maken.

Heel veel fietsen en knallerts. Bandenplaksetjes en nog heel veel meer. De man had maar een kwart van zijn voorraad tentoongesteld. Ook trouwens camera’s, naaimachines, filmprojectoren.

Daarna gingen we naar het Deens Traktormuseum. Dat ligt sowieso in de richting die we willen. Daar was heel veel te zien, en we waren precies op tijd om de stationaire motoren draaiend te zien en te horen. Oorverdovend. Troela en ik hebben lekker buiten gezeten en door het museum gelopen. Daar zag Jan de allereerste BMW motorblok voor een schip en voor een generator om stroom op te wekken. Vóór dat er überhaupt auto’s en motoren gemaakt werden.

In DK en trouwens ook in N en S hebben we geen maïs gezien! Wel heel veel andere granen dat prachtig goudkleurig in de zon stond te wuiven op de wind.

Er wordt hier nog volop gras gedroogd en gekeerd op het veld. Bij ons gaat het meeste meteen in de kuil.

We zitten nu op de boot van Gedser, DK naar Rostock, D. Daar zit stroom in de wand en kunnen we lekker de laptop opladen. Anders konden we nu geen blog maken. Morgen zijn we bij Ria en Norbert in Prenzlau, en dan zien we weer verder.

Balt

Jullie hebben een topreis gemaakt.