Reis naar Noorwegen juli 2019

Van Stenstorp AGA Museum naar Kulltorp

18 juli 2019

Van Stenstorp naar Anderstorp.

Allereerst begon de dag weer met een blauwe lucht. Na het ontbijt zijn we een paar kilometer naar het AGA Museum gereden, waar we nog het staartje van de lezing door de kleinzoon van de uitvinder konden beluisteren. Weliswaar in het Zweeds, maar dat mocht de pret niet drukken.

Gustaf Dalén heeft zoveel totaal verschillende uitvindingen gedaan in het begin van de 20ste eeuw. Vele ervan gebruiken we heden ten dage nog steeds. Hij is de uitvinder van het carbid gas (acetyleen gas) en ook van de cilinders ervoor. Tijdens een test verloor hij het zicht uit beide ogen, maar ondanks dat bleef hij positief. “Var optimist” was zijn motto. Hij vond o.a. de spiegels uit voor telescopen die ook in de Apollo vluchten in de 60-jaren gebruikt zijn . Mind you, hij stierf in 1937 dus hij was zijn tijd ver vooruit.

Zijn Nobelprijs winnende ontwerp was de automatische vuurtorenverlichting. Daarmee heeft hij heel veel levens bespaard. Couveuse, hart/longmachine, beademingsapparatuur, maar ook filmprojectors, radio’s, tv’s en platenspelers, maar ook die konden opnemen. De lenzen voor de vuurtorens, een automobiel (die werd in Berlijn geproduceerd). Zie de lijst die in de foto staat.

Voor ons privé van belang was het AGA fornuis dat hij aan het einde van zijn carrière uitvond. Dat fornuis vierde precies vandaag het 90 jarig bestaan. Vandaar de lezingen.

De andere lezing was door een van geboorte Nederlandse auteur, Christine Koele, over o.a. de geschiedenis van het gietijzeren AGA fornuis. Ook noemde ze de andere merken zoals Rayburn en Husqvarna. Ze had in het Zweeds een boek geschreven waarin ook veel recepten staan. Natuurlijk hebben we dat aangeschaft.

Ze schreven: “AGA spisen är inte en produkt - det är en livsstil” (een AGA is geen product maar een levensstijl).

Mick Stomp van het AGA huis heeft een tas gedoneerd aan het museum. De koektrommel van 4 jaar geleden staat mooi in de vitrine. De mini-stroopwafeltjes vielen in de smaak.

Van de vele uitvindingen heb ik foto’s gemaakt en die met Photogrid samen op een paar plaatjes gezet. Het was leuk om met de kleinzoon van de uitvinder te spreken. Hij was speciaal voor deze dag vanuit de omgeving van Stockholm naar Stenstorp gekomen.

Daarna ging de reis naar ons andere interessegebied. De motorracerij. Op naar het circuit van Anderstorp. Maar dat was een behoorlijke tegenvaller. Een verlopen zootje. Maar misschien is het er wel leuk als er races zijn. In juli zijn er geen activiteiten.

En weer staan we bij een kerk. Dat is voor ons toch een ‘veiliger’ plek dan gisteren bij het sportveld. Daar kwamen op tij en ontij jongelui met hun auto’s en brommers over het parkeerterrein ‘crossen’. Ze zijn hier niet anders dan bij ons.

Veel plezier met het lezen en het bekijken van de foto’s.