Reis naar Noorwegen juli 2019

We zijn aan boord

11 juli 2019

Na het inschepen hebben we onze hut opgezocht. Erg comfortabel. Twee bedden naast elkaar met een paadje ertussen. Geen herrie of trillingen van de motoren. Heel rustig en daar waren we dus erg blij mee. Het mocht wat kosten, maar dan heb je ook wat. Het heet een Standaard hut bij de Fjordline.com en we sliepen boven de pianobar, maar die hebben we niet gehoord. Of die wel niet gebruikt is, weten we niet.

Troela bleef in de auto en die konden we om half twaalf en/of om 6 uur ’s morgens op dek 10 uitlaten in een zandbak.

Daarna het schip verkend. Prachtige uitzichten, zie de foto’s. Er was een groot helideck aan boord waardoor we een goed uitzicht hadden rondom. Eenmaal op volle zee zijn we in de hut lekker gaan relaxen en tegen twaalven nog even naar deck 7 gegaan. Daar werd leuke 60/70 jaren muziek life gespeeld. Nog wat gedronken en daarna gaan slapen.

Om half 6 werden we gewekt door de omroeper die zei dat diegenen die in Stavanger van boord af gaan, zich klaar moesten gaan maken. Wij dus uit-wakker. Ook maar opgestaan, hoewel we pas om 10 uur van de hut af moesten. Troela laten plassen en weer terug in de auto.
Daarna lekker gedoucht (dat hadden we al een paar dagen niet gedaan….) en gaan ontbijten. Dit was een buffet met heeeeeeeel veeeeeeeel lekkers. Ook hier zie de foto.

Inmiddels was het 08:15 uur en moesten we de tijd tot 12:30 nog door zien te komen. Eerst nog maar een dutje gedaan, maar dat was niet van lange duur want er werd weer wat omgeroepen. Oh ja, we moesten de hut om 10 uur verlaten. Dus spullen inpakken en naar de auto brengen. De deuren naar de autodecks zouden een half uurtje open zijn. Jan stond ondertussen buiten te kijken hoe het schip tussen de eilanden doorvoer. Dat zijn er heel wat. Kijk maar eens op een kaart waar Bergen ligt, dan kun je zien dat dit tamelijk ver het binnenland in is.

Daarna maar de foto’s gaan klaar maken voor de blog. Helaas, pindakaas, op een gegeven moment was de accu van de laptop leeg en konden we niet verder. De foto’s omzetten naar een kleiner formaat (webformaat) is heel veel werk. Maar anders kost het té veel Mb’s om ze te plaatsen.
Dan maar lekker kletsen met een jong Frans stel die voor 4 maanden gaat kajakken in Noorwegen. Ze waren net klaar met hun studie en voor ze aan het echte leven begonnen, wilden ze dit eerst doen.

We zijn mooi op tijd aangekomen. Van boord gegaan en de eerst beste gelegenheid gezocht om te stoppen. Troela laten plassen en rennen. Wat heeft ze het goed gedaan. Jan nam de gelegenheid waar om oliepijl na te kijken en bij te vullen. Daarna op weg naar een authentiek plaatje Ulvik. Wij hebben er niets kunnen ontdekken aan authenticiteit. We staan hier wel in het plaatsje naast de kerk om te overnachten.

Het weer is lekker. Het is nu bijna acht uur en we zitten in ons T-shirt buiten. De zon scheen veel vandaag en volgens ‘kenners’ blijft het zeker 10 dagen droog. We zullen het zien en beleven.

Tunnels wel 30 gehad vandaag. De langste was 4,1 km.

Dees

Leuke reis! Veel plezier!