Reis naar Noorwegen juli 2019

Een paar dagen niets van ons gehoord, dan nu een langer verhaal

25, 26, 27, 28 en 29 juli 2019

Al lang niets geschreven maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurd is.

Van de boot naar Rostock zijn we naar de overnachtingsplaats bij een brouwerij in Waren gereden. Onderweg kwamen we regelmatig van die ouderwetse kinderkop-wegen tegen. Kopfpflastersteine zoals ze die daar noemen. De eerste al in Rostock zelf. Men was de wegen aan het verbeteren….. En op een gegeven moment konden we niet meer voor- of achteruit en moesten dan maar over het fietspad. Dat paste gelukkig net. Daarna gewoon doorgereden.

In Waren bij de brouwerij kwamen we tamelijk laat aan. Daar troffen we aardige mensen die ons meteen op een glaasje wijn trakteerden. Daarom ook nog later pas gegeten. Meestal staan we moederziel alleen op zo’n gratis camper adres, maar deze keer dus niet. Zij waren ook met Landvergnügen onderweg. De eerste keer op pad met hun pas aangekochte caravan. We stonden vlak langs het grootste meer van Duitsland: de Müritz See.

De volgende dag waren we rond 12 uur bij Ria en Norbert (een nicht van me, een dochter van tante Riet) in Prenzlau. We hadden tevoren gevraagd of ze thuis waren en we werden allerhartelijkst ontvangen. Het was er ook bloedheet en Ria stelde voor om in huis te slapen, hetgeen we graag accepteerden, maar ’s avonds was het in de bus koeler dan in huis. Die koelde sneller af! Dus daar lekker geslapen. Dan lig je toch in je eigen bed. De volgende ochtend lekker ontbeten met frische Brötchen à la Norbert. Niet te weinig!

Knoflookworst was er niet. De slager was net met vakantie. Wel hebben we een paar kniekousen voor Drik meegekregen die Ria al lang geleden gebreid had.

Die dag zijn we lekker wat gaan rondrijden door de mooie straten en buurten en ook langs een watermolen met een kloosterruĂŻne. Daar hebben we lekker door het bos gewanded. Ook kwamen we door Boitzenburg waar we al eerder waren dus niet gestopt. Daarna door Templin, de stad waar Angela Merkel vandaan komt. We hebben bij een meertje bij een visser lekker gegeten. Drik kent dat wel van een fietstocht!

Daarna bij mijn andere nicht, Elke, op de koffie met gebak. Toen naar huis. Laat een boterham gegeten en weer in de bus geslapen. “Visite en vis blijven maar 3 dagen fris” en daarom de volgende dag weer verder.

We hadden al weer een tijd gereden en op zoek naar een overnachtingsplaats. We dachten een leuke gevonden te hebben, maar wat een STANK! Het was een bio bedrijf maar ook met een open varkensstal. Niet te harden! Er was geen enkel plekje waar je het niet rook dus snel weer weg. De rest van de dag hadden we die stank nog in ons neus. Het volgende adres beviel ons beter. Weer eens bij een brouwerij die ook een goed restaurant hadden. Jan bestelde daar zijn lievelingsgerecht, spareribs, en ik een entrecote die tot in de perfectie gebakken was. Goede plek dus. Brouwerij Vielanker.

Weer verder langs ’s heren wege en veel kunnen bekijken. Maar het werd toch wat laat. Dus dan maar even via de snelweg. Ik had de indruk dat we zigzag door het land reden en we kwamen maar niet dichter bij. In Cloppenburg is een Museum Dorf waar we naar toe wilde, maar het was toch wat laat, dus dan maar de volgende dag. We verbleven die avond op een goede plek net noordelijk van Cloppenburg (Peek hebben we niet gevonden…..) We zaten wel in een zogenaamd “Funkloch”. Geen internet. Ook niet zo erg.

Vandaag zijn we dan naar het Museum Dorf geweest. Een openlucht museum dat heel interessant was. Toch een uur of 4 daar rond gelopen. Mooi weer. Lekker windje, in de schaduw was het best uit te houden. Daarna weer op weg naar de Duits-Nederlandse grens. We staan nu op hetzelfde adres als onze eerste nacht. Vlak bij Meppen in Duitsland.