Reis naar Noorwegen juli 2019

Via het motormuseum

19 juli 2019

Na eerst weer eens getankt te hebben, zijn we richting Mölndal bij Göteborg gereden om daar naar een Harley Davidson dealer te gaan. Maar wat schetste onze verbazing: we kwamen langs een motormuseum in Svenljunga. Het Bynanders Motormuseum. Natuurlijk gingen we daar naar toe en het was zeer te moeite waard. Wat een trip door memory lane! Niet alleen hadden ze er heel veel oude Amerikaanse auto’s staan vanaf 1920 tot in de 60er jaren, ook de Aston Martin en de Volvo P1800 van James Bond stonden er. Alles was heel mooi gerestaureerd en opgepoetst.

Toen naar boven naar de 1ste etage en wat we daar zagen….. motorfietsen uit onze jeugd. Alle merken die we maar konden bedenken maar ook merken waarvan wij nog nooit gehoord hadden. Ook oude Yamaha motoren uit ‘onze’ tijd. Alle soorten: crossmotoren; trialmotoren; racemotoren en gewone wegmotoren. Ook foto’s van oude bekenden, zoals Kent Anderson, Heikki Mikkola, Hakan Carlqvist, Torsten Hallmann, allemaal gasten die ik persoonlijk gekend heb en waar ik me ook leuke verhalen van herinnerde.

Jan zag er zijn oude bromfiets, een NSU Cavalino staan. Niet de zijne, maar wel het type. Ook een NSU Renmax. Jan had zelf ooit een NSU Max uit 1957. De Aermachhi zijn eigenlijk 2-takt Harleys toen Harley Davidson eigenaar was van Aermachhi.

We zijn er een paar uur blijven hangen.

En route zag Jan nog een oud gietijzeren fornuis, à la AGA, naast een tractor in een open schuur staan. Die moest natuurlijk ook op de foto. In het boek dat we gisteren kochten, wordt beschreven hoe je zo’n kachel kunt restaureren. Leuk om te zien. Zag er niet eens zo heel verroest uit.

Bij de Harley Dealer hebben we weer eens onze ogen uit gekeken naar alle modellen. Ze kosten ‘per maand’ maar tussen de €200 en €600. En dat 4 jaar en dan houd je nog een restschuld van 50% van de nieuwprijs. De duurste was ca. €40.000. Wel alles er op en eraan. Zo kun je ook een Harley rijden, maar je zit er wel heel lang aan vast.

Daar een Harley belletje en een metalen HD embleem van de dealer gekocht en contant afgerekend!

We waren het wel zat nu en gingen gauw een plekje zoeken. We staan nu op een camperplaats bij een oud slot bij Tjolöholm aan de kust.

Fini van Breugel

Leuk verhaal

Hanneke

Interessant, Fini!
Ik zal het Egen ook laten lezen.
Zullen Riky en Jan ook leuk vinden ....!