Reis naar Noorwegen juli 2019

Van gisteren naar Stenstorp

Woensdag 17 juli 2019

Prachtig weer. Blauwe lucht met allerlei mooie wolken.

Zoals we gisteren al schreven, staan we weer bij een kerk en die was open. Een mooie, rijke kerk. In het park/begraafplaats stonden hele bijzondere bomen. Met name een sering die een paar keer om zijn as gedraaid is. Ook stonden er heel veel hele oude essenbomen waar wel duizenden bijen en hommels zich aan de bloesem te goed deden.

De huizen zijn hier rood, net als de hekken en het asfalt. De huizen zijn van hout. Ook de nieuwe. Ze zijn van boomstammen en ook van planken. Dat wat wij blokhutten noemen.

De post bezorgd de brieven niet bij de huizen in het achterland. De brievenbussen staan aan de rand van de doorgaande weg. Onder een leuk afdak. Grappig om te zien. Men moet dus zelf de post daar gaan halen.

We zijn nu is het gebied waar het rode houten souvenir paard van Zweden vandaan komt. Darlana, zo heet dit gebied. Het is net zoiets als de Volendammer klederdracht die voor Nederland staat.

Zoveel wind als er gisteren was, zo vlak zijn de meren nu. Geen zuchtje wind. Lekker warm weer. Fijn om te rijden.

We reden nog een heel stuk op route 66 en later de 26. Langs deze waren veel ‘cable barriers’ in plaats van vangrails. In de motorwereld worden dat ‘eiersnijders’ genoemd. Als je de foto ziet, weet je waarom.

Uiteindelijk zijn we in Stenstorp aangekomen waar het AGA museum is van de uitvinder van de AGA. Morgen gaan we daar op bezoek. Het blijkt dat morgen, 18 juli 2019, de 90ste verjaardag van die uitvinding te zijn. Feestje? Wij hebben kleine stroopwafeltjes bij ons om te trakteren.

Gustaf Dalén heeft heel veel uitvindingen gedaan. Niet alleen het fornuis, maar zijn belangrijkste uitvinding, waarvoor hij een Nobel Prijs heeft gekregen, was het automatische vuurtorenlicht op carbid/acetyleen gas. Kijk maar eens op de website van het museum. Trouwens ook de eerste hart/long machine, de couveuse, bloadlaboratorium-apparatuur, en nog heel veel meer. De website is: www.dalenmuseet.se

Vanavond hebben we lekker spek- en kaas pannenkoeken gegeten. Smaakte best.