Reis naar Noorwegen juli 2019

13 en 14 juli in Lom

13 en 14 juli 2019

We staan lekker op de camping in Lom. Genieten van het mooie weer. We moeten zelfs ‘schuilen’ voor de prikkende zon.

Vannacht werd het niet echt helemaal donker. Om half twaalf dachten we dat het pas 10 uur was, zo veel licht was er nog. Gelukkig hebben we geen ramen in de bus, en was het daar wel donker en konden we lekker slapen.

We hebben weer een lekker broodje (Kanelsnurrer) gegeten en wat gedronken bij de Bakeriet i Lom. Van deze bakker heb ik de vorige keer een boek (in het Noors) gekocht en heb er al vaak wat uit gebakken. Toen kreeg ik een katoenen tas mee. Nu weer die tas meegenomen en het jonge personeel van de winkel hadden die nog nooit gezien. Even later kwam de bakker zelf aan onze tafel en die zag de tas en was verbaasd. Leuk met hem gesproken. Toen we wat verder spraken herinnerde hij zich ons omdat hij toen vroeg of we ook een mosterdmachine konden maken. Hij was het kaartje van Jan kwijt. Vandaag gaan we er weer heen, want hij beloofde dat hij kardemom voor me mee zou nemen. Het lijkt wel dat de kardemom die ik thuis gebruik niet zo sterk is. We zullen het zien.

Daarna zijn we aan de wandel gegaan door het openluchtmuseum. Lekker in de bossen, dus schaduwrijk. De geur van het bos was heerlijk. Er lag een oud irrigatie systeem van uitgeholde boomstammen die achter elkaar lagen. Heel ingenieus. Troela vond het lekker water. Het was hartstikke koud!

Over de waterval was een staalkabel gespannen en daar kon je over naar beneden glijden met een apparaatje als een sleetje met twee wielen. Je hangt er aan in een veiligheidsharnas. Als je niet oplette kreeg je natte voeten, zo laag ging het over het bruisende water.

’s Avonds lekker gaan eten in een Italiaans restaurant. Het was erg lekker. We zagen pizza’s van wel 60 cm. doorsnede. De kleintjes waren ‘maar’ 40 cm. Wij hadden wat anders gekozen. Jan een gerecht met gebakken kip stukjes, ik een Griekse vleesschotel. Heerlijk was het.

Op de camping staat een stenen geitje en daar staat Troela lekker naast.

Eenmaal weer op de camping hebben we nog wat zitten treuzelen en toen toch maar ‘met de lichte’ naar bed. Weer goed geslapen.

Zondag morgen lekker ontbeten met het brood van de bakker. Daarna wat opgeruimd en rond deze tijd is er internet verbinding op de camping dus kunnen we nu lekker ons gang gaan. ’s Morgens en ’s avonds is er té veel volk dat wil internetten en dan werkt het niet.

Gaan straks naar de bakker en de Staafkerk.